Rotaryoffensiv mot STROKE

lördag 14 november 2015

Ulf Larson

Kungsbacka-Särö Rotaryklubb stöttar professor Christian Blomstrand och Stroke Centrum Väst

I samband med distriktskonferensen förra året lanserade vi våra tankar kring en ”Rotaryoffensiv mot STROKE”. Vi fick en mycket positiv respons och har ägnat tiden sedan dess åt att sprida budskapet inom distriktet och förbereda ett projekt.

Nu är det dags att mobilisera styrkorna och gå från ord till handling. Nedan är en kort bakgrundsbeskrivning.

Men, för att gå rakt på sak, vi håller just nu på med en insamling till det tänkta strokeprojektet. Du kan bidra genom att sätta in pengar på vårt bankgiro 5041-9647 eller swisha till 123 526 60 28, märk inbetalningen med ”STROKE” och ditt/företagets/klubbens namn. Skicka gärna också ett mail till undertecknad, så blir det enklare att följa upp insamlingen.

Insamlingen pågår på bred front bland Rotaryklubbarna i distriktet och bland företag och föreningar i Kungsbacka kommun. Även bidrag från företag och föreningar i andra kommuner samt privatpersoner välkomnas förstås. Inget bidrag är för litet, tillsammans kan vi göra skillnad!

...några ord om bakgrunden:

Vårt engagemang kring stroke väcktes i samband med ett föredrag av Christian Blomstrand, senior professor i neurologi vid Sahlgrenska akademin och exekutiv ledamot i Stroke Centrum Väst. Här är ett par slutsatser kring ”folksjukdomen”:

Stroke kan drabba vem som helst av oss, när som helst, som en blixt från en klar himmel. Vi behöver inte gå långt i vår omgivning innan vi träffar på någon som har drabbats, och vi kan dessvärre vara rätt säkra på att vi kommer att stöta på fler under vår livstid – anhöriga, arbetskamrater eller Rotaryvänner – om vi inte själva drabbas först. Men samtidigt som närheten till stroke är påtaglig för oss, här och nu, är det viktigt att konstatera att sjukdomen inte är begränsad till vår närhet.

Det är en myt att stroke är en välfärdssjukdom som bara drabbar västvärlden. Sanningen är att sjukdomen har en global spridning och att en av sex personer i världen kan förväntas få stroke.

Bördan i låginkomstländer är mycket stor och ökar. I själva verket är konsekvenserna ännu större i fattiga länder med sämre möjligheter till akutvård och rehabilitering. Dubbelt så många dör i stroke jämfört med AIDS. Fler dör i stroke än av AIDS, malaria och tuberkulos tillsammans.

Strokeforskningen är eftersatt! Samhälletssatsning på strokevården är otillräcklig, och i förhållande till de två andra ledande folksjukdomarna, hjärt-kärlsjukdom och cancer, får strokeforskningen en oproportionerligt liten tilldelning av resurser. Det finns stora möjligheter att förbättra både förebyggande åtgärder, akut strokevård och rehabilitering. Det finns goda förutsättningar i form av vilja, idéer och kunskap. Men det saknas resurser. Det är oerhört viktigt att lyfta dagens strokevård, för att minska kostnaderna för vårt samhälle och lidandet för de drabbade. Ökad satsning på strokeforskning leder till att färre drabbas av sjukdomen.

Ulf Larson

Past president Kungsbacka-Särö Rotaryklubb

ulflarson@tele2.se

Läs mer om Stroke Centrum Väst: